מחיצות ובטיחות אש

המידע המסופק כאן הנו לידע כללי בלבד. רינות מחיצות וריהוט בע"מ אינה מספקת מחיצות עמידות באש.

שריפות שנגרמות על-ידי קצר חשמלי הן מהשכיחות הקיימות כיום. חוט משוחרר וחשוף שגורם לניצוץ התחלתי ימשיך להידלק ויעורר שריפה. במשרדים הסיכוי לשריפה מסוג זה נפוץ עוד יותר בגלל כמות החיווט הקיימת בהם. המחשבים שאיתם אנשים עובדים מחוברים בחוטי תקשורת וחשמל בתוך מחיצות לנקודות יציאה, כבלים מועברים מתחת לרגלים, מעל לראש ובתעלות בכל רחבי המשרדים.

מחיצות רצפה תקרה למשרד

פרמטרים הקובעים את רמת העמידות של מחיצות לאש

  • שלמות החומר, כלומר, שלמות המחיצות עצמן הבאות כחתיכה אחת. המחיצות עשויות משלד אלומיניום, אבל החומר הנראה לעין כמו קיר צריך להיות שלם ולא חתוך וערוך כמו פאזל. שלמותו תחסום את האש לזמן ארוך יותר, תמנע התפשטות מהירה ותעניק זמן לפעולת הכיבוי.
  • יציבות של המחיצות תמנע התפשטות של אש לכל חלקי החללים האחרים וכמו כן פגיעה בנפש.
  • כושר בידוד הוא אולי הגורם הבטיחותי החשוב ביותר שקיים בהתקנה של מחיצות. השלד הבסיסי של כל מחיצה עשוי מאלומיניום עמיד ויציב אבל הלוחות עצמם הבונות את המחיצה הדרושה עשויות מחומרים שונים ובידודם של לוחות אלו ימנע אסונות עתידיים.

ישנם סוגים שונים של לוחות, מחיצות ותעלות העמידות בפני אש לאורך זמן ממושך, וככל שרמת סיווג האש בהם גבוהה כך גם עמידותם.

לוח עם עמידות משופרת לאש FIRE SHIELD

זהו לוח עם סיווג אש גבוה שנוספו לו חומר מעכב בעירה וסיבי זכוכית על-מנת לחזק את המחיצה ולהפוך אותה לעמידה יותר בעת שריפה.

לוח גבס FIRE BOARD

זהו הלוח העמיד ביותר נגד שריפות. המבנה החיצוני של לוח זה עשוי מסיבי זכוכית המבודדים אותו לחלוטין מאש והופכים אותו ללא דליק בכלל. לוח מסוג זה קיבל רמת סיווג האש הגבוהה ביותר. לוח העשוי מחומר זה יעכב את האש וימנע התפשטות עד ל 150 דקות.

תעלות להעברת חוטי חשמל ותקשורת במחיצות

התעלות הללו צריכות להיות עשויות מ PVC קשיח שאינו מכיל עופרת בכלל. האדים הנפלטים בעת שריפה מעופרת רעילים ביותר. בנוסף להיותם עמידים לאש, התעלות המושחלות בתוך המחיצות, צריכות להיות עמידות בפני חומרים כימיים כמו חומצות למיניהם.

אמצעי בטיחות נגד שריפות

נכון שהחומרים שמהם בנויים החללים צריכים להיות ברמת סיווג נגד אש גבוהה, אבל אין לשכוח שהחומרים הללו רק יעכבו את התפשטות האש למרחבים אחרים ולא יכבו אותה לגמרי. על-מנת למקסם את ההגנה נגד אש במשרדים או במפעלים יש לבדוק האם קיימות מערכות כיבוי אש הכוללות את המרכיבים הבאים:

  • גלאי עשן שצריכים להיות מותקנים לפי תווי תקן ישראליים. הגלאים הללו באים במגוון רחב של אפשרויות.
  • מטפים תקינים עם תאריך תפוגה נכון. המטפים חשובים ביותר ויש לערוך להם בדיקות תקינות מדי פעם.
  • מערכת מתזים לחללים גדולים. המערכת מחוברת לקווי מים ראשיים ומספקת מענה מקסימאלי לכיבוי אש.
  • ציוד נלווה לכיבוי אש כמו, זרנוקים, ארונות כיבוי, גלגלוני צינורות ועוד.

מחיצות בעלות חיווט חשמל ותקשורת

התקנת מחיצות בחללים מייעלת את ניצול המרחב הרצוי. אבל, בעת התקנת המחיצות יש להתייעץ עם מומחים ולקבל החלטות נבונות מתוך ידיעה על החומרים שמהם עשויות המחיצות השונות ורמת סיווגם נגד אש.