חדרים נקיים

הקידמה וההתפתחות הטכנולוגית הכלל עולמית המתרחשת בשנים האחרונות, הגבירה את הצורך ביצירת חללים סטריליים בבתי עסק המתמתחים בייצור מוצרי פרמצבטיקה, במפעלי תעשייה, בחברות היי-טק, במפעלי ביוטכנולוגיה, בתחום המיקרואלקטרוניקה, במוסדות ביטחוניים ועוד. החללים הסטריליים הללו נקראים "חדרים נקיים" וכשמם כן הם – אלו הם חדרים השומרים על רמת ניקיון גבוהה במיוחד כאשר האלמנט הקובע הוא מספר החלקיקים עבור מטר עוקב.

קירות דלתות ותקרה לחדר נקי

מטרות חדר נקי

הקמה של חדרים נקיים בתעשייה באה על מנת לשרת מספר מטרות עיקריות:

  • מניעה ראשונית של כניסת מזהמים שונים.
  • שמירה על היווצרות זיהום פנימי.
  • שמירה הדוקה על רמת החלקיקים ומספרם בחדר במהלך כל הזמן.

אף חדר בעולם אינו סטרילי במאת האחוזים אבל בעזרת תכנון והקמת חדר נקי ניתן לשמור על מספר חלקיקים נכון כך שלא ייווצר זיהום אשר יוביל לפגיעה והרס של מוצרים. רמת הסטריליות בחדרים נקיים ניתנים לאיזון ושמירה על ידי מערכות בקרה של לחץ אוויר, לחות וטמפרטורה הנשלטות על ידי מחשוב חכם.

הרכב חדרים נקיים

חדרים נקיים נבנים מחומרים הניתנים לניקוי בצורה קלה ומהירה והם עשויים בצורה שאין בהם מקומות נסתרים אשר יאפשרו חדירה של אבק וחלקיקים אחרים אל החלל. את החדרים הנקיים בונים מתוך מחשבה כי יעשה שימוש בחומרי ניקוי ממיסים וקשים ולכם עמידותם חייבת להיות ברמה הגבוהה ביותר הקיימת כיום.

קירות חדרים נקיים עשויים מפורמייקה כפולה משולבת עם פלדה צבועה כאשר בעת ההלחמה של החלקים נוצרת פלטה שלמה, אחידה ואטומה המאפשרת חיבור מושלם בין התקרה לבין הרצפה עם מינימום יכולת כניסת חלקיקים אל החלל.

תקרת T-BAR לחדרים נקיים עשויה מחומרים אשר יאפשרו התקנה של מסנני אוויר וגופי תאורה שישלטו ברמת הלחות והטמפרטורה של החדרים או של אולמות הייצור. התקרות הללו נקיות וחלקות כדי שלא יצטברו בהן אבק וחלקיקים מזהמים אחרים. התקרה בנויה בצורה אחידה כמו הקירות.

מערכת מיזוג חכמה מותקנת בתוך החללים של חדרים נקיים ותפקידה העיקרי הוא לווסת את לחצי האוויר הנמצאים בחדרים הללו תוך שמירה קפדנית על טמפרטורה נכונה ואחוזי לחות מותאמים באופן אישי למוצר המופק בחללים האלה. מערכת המיזוג כוללת מסנני אוויר מיוחדים הממוקמים קרוב יותר לרצפה מאחר והאוויר זורם מן החלק העליון אל החלק התחתון. ישנם חדרים מיוחדים אשר בהם מותקנת רצפה צפה כדי לאפשר זרימה תמידית של אוויר ותחלופה קבועה.

קיר לחדר נקי במפעל

סוגי חדרים נקיים

הקמה של חדרים נקיים במבני תעשייה משתנה בהתאם לצורך בהם. ישנם מפעלים הדורשים חללים גדולים עבור ייצור מסיבי של מוצרים כמו יצרני תרופות, ישנם חברות אשר רק חלק קטן מהייצור דורש רמת סטריליות גבוהה ויש מפעלים ביטחוניים אשר עובדים במקצבים של פרויקטים גדולים ובהם הצורך בחדרים נקיים משתנה בהתאם לגודל הפרויקט.

מפעלים המייצרים תרופות או מוצרי מיקרואלקטרוניקה זקוקים לחללים ואולמות עבודה גדולים וסטריליים במיוחד אשר מוחלקים בתוכם לתתי חדרים נקיים עם מעבדות וחדרי ייצור. חדר נקי בקנה מידה כזה דורש תכנון מורכב ביותר עם רמת דיוק גבוהה ומיומנות רבה בהקמתו מאחר וישנו צורך בראייה רחבה של כלל האלמנטים המחברים את אולם הייצור הגדול. חדרים נקיים עבור חללים גדולים יכללו בין היתר את המרכיבים הבאים:

  • מערכת לכניסה מבוקרת של אנשים – המערכת הזו מווסתת את הכיוון הלחצים על ידי יצירת דלתות של תא לחץ אוויר. כך נוצר מצב שבו אדם הנכנס אל האולם הגדול אינו יכול לנוע בחופשיות אל החללים הקטנים יותר. המערכת מבצעת חילופי אוויר ומנמיכה את רמת הזיהום.
  • מערכת ארונות מעבר – על מנת שלא לזהם את החדרים הקטנים יותר ניתן להתקין מערכת של ארונות מעבר בין חדר לחדר ביחד עם חלונות צפייה המאפשרים מעבר נקי של מוצרים בתוך תהליך הייצור מבלי לפגום בו.
  • קירות לחדר נקי – הקירות הללו שונים במהותם מקירות רגילים שכן הם עשויים מחומר עם מעטפת כפולה המאפשר זרימת אוויר אחידה לכל החלל וכן מגביר את היציבות והאטימות של החדר. קירות לחדר נקי מביאים לתוצאה ישירה של שמירה על הטמפרטורה בחדר.

במפעלי תעשייה אשר בהן ישנו צורך בחלל נקי אבל לא קבוע ניתן להקים אוהל נקי אשר בנוי משלד אלומיניום בגימור אנודייז טבעי. הקירות של אוהל זה מכוסים ביריעות של PVC אנטיסטטי והתקרות בנויות עם האפשרות להכנסת מסנני אוויר וגופי תאורה כמו בכל חדר נקי אחר.

אוהל נקי

תכנון והקמה של חדר נקי

הקמת חדר נקי במפעלי תעשייה, בין אם מדובר במפעלים ביטחוניים, חברות היי-טק, מפעלים ביוטכנולוגיים וחברות פרמצבטיקה, דורש תכנון מקדים מדוקדק ביותר הנשען על הכרת המערכות הפנימיות, אמצעי הבקרה ושילוב של המערכות הפנימיות והחיצוניות זו בזו. התכנון של החללים האלה בא מתוך חשיבה של התוצר הסופי ורק אז מתחילה עבודת ההרכבה של חדר נקי.

הקמת חדר נקי מתבצעת תוך שמירה קפדנית על סביבה נקייה ביותר ולא מתוך המחשבה כי מאוחר יותר תתבצע עבודת ניקיון. הקמת הקירות בחדר נקי נעשות במינימום של קידוחים, סתימת חורים וליטוש תוך כדי שימוש בשואבי אבק ומוצרי ניקיון מתקדמים. כאשר מסתיים החלק הראשון של הקמת החדר ויש כעת להכניס מערכות מאזנות, משתנה גם אופי הלבוש של המרכיבים והם עוטים לגופם חליפות מיוחדות על הבגדים כדי למזער זיהום.

לאחר שהושלמה מלאכת הקמת החדר הנקי נערך ניקיון סופי עם שימוש בחומרים ממיסים ולאחר מכן מתבצעת בדיקת חלקיקים כדי לוודא את כשירותו של החדר. הבדיקה הזו הינה תהליך הבודק את כל תכולת החדר הנקי לרבות המכשור, הקירות, התקרה והדלתות במטרה לאשר את עמידותו לאורך זמן.

חברת "רינות" מבצעת תכנון והקמה מקצועית של חדרים נקיים הכוללים הקמת קירות, תקרות, ארונות מעבר, ריהוט תואם לחדרים נקיים ובנייה של אוהל נקי בהתאמה אישית וייחודית לאופי הפרויקט.